RSS

3 PERISTIWA BESAR DI BULAN RAMADHAN

19 Sep

TIGA PERISTIWA BESAR DI BULAN RAMADHAN

Terdapat tiga peristiwa besar yang berlaku di bulan Ramadhan dalam sejarah kehidupan Nabi Besar Muhammad saw. Peristiwa-peristiwa itu ialah :

i- Penurunan al-Quran نُزُول القرءان

ii- Perang Badar غَزوَةُ بدر الكبرى

iii- Pembukaan Kota Makkah فَتحُ مَكَّة


Yang sangat menariknya ialah ketiga-tiga peristiwa itu berlaku secara tertib.

1.Nuzul al-Quran berlaku pada tahun 01 Kerasulan, ketika itu Nabi saw berumur 40 tahun iaitu pada tanggal 17 Ramadhan.

2. Qazwah Badr, Perang Badar berlaku pada tahun 15 kerasulan, ketika itu Nabi saw berumur 55 tahun. Iaitu dalam tahun 2 Hijrah pada 17Ramadhan.

3. Fath Makkah, Pembukaan Kota Makkah berlaku pada tahun 21 Kerasulan, ketika itu Nabi saw berumur ( 61 Tahun). Iaitu dalam tahun 8 Hijrah pada 10 Ramdhan.

APA ‘IBRAH ATAU PENGAJARANNYA?

Pertama : Peristiwa2 tersebut hendak menunjuk-contoh sirah/perjalanan Nabi Muhammad saw. dari awal hingga akhir perjuangannya.

Al-Quranlah yang menjadi rujukan Baginda saw. Kerana al-Quranlah berlakunya pertembungan antara yang haq dan batil sehingga membawa kepada berlakunya peperangan Badar. Tetapi akhirnya Muhammad RasuluLlah tetap mencapai kemenangan sepertimana digambarkan berlakunya Fath Makkah(pembukaan/pembebasan Kota Makkah).

Kedua : Inilah juga satu-satunya jalan hidup serta jalan perjuangan yang mesti dilalui oleh orang-orang mukmin. Cepat atau lambat, senang susah…. inilah jalannya. Inilah tertib dan ABC jalan dakwah dan siasah Islam.

Tidak ada jalan pintas(short cut). Tidak ada jalan yang lain. Jalan yang lain tidak akan membawa kemenangan, apatah lagi tidak mendapat keredhaan ALlah.

Ketiga : Umat Islam wajib menjadikan al-Quran sebagai pedoman dan rujukan dalam seluruh bidang kehidupannya samada aqidah, ibadah, muamalah, munakahat, jenayah, siasah dan lainnya.

Keempat : Pertembungan pasti akan berlaku, halangan dan ujian pasti akan ada apabila kita mengambil al-Quran sebagai jalan hidup. Pengorbanan jiwa dan harta sudah pasti. Itulah sunnahnya jalan dakwah ini. Ini digambarkan dengan berlakunya peperangan Badar.(Detailnya dalam tajuk Perang Badar iALlah).

Kelima : Kemenangan dan kejayaan pasti akan menjadi milik golongan Islam Muttaqin di akhir perjuangan yang panjang ini. Inilah yang nak digambarkan dengan berlakunya Pembebasan Kota Makkah (Fath Makkah) di akhir usia Nabi saw 61 tahun, Nabi saw wafat pada usia 63 tahun.

Marilah kita meneruskan perjuangan walaupun susah dan payah. terima kasih

 
Tinggalkan komen

Posted by di 19 September 2008 in SINAR JUMAAT, TAZKIRAH RAMADHAN

 

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: