RSS

ajaran dan aliran sesat di Indonesia

31 Dis

Berikut adalah fahaman dan aliran sesat di Indonesia yang sebahagian besarnya telah difatwakan oleh Majlis Ulama’ Indonesia (MUI)

1) Ingkar Sunnah ( Anti Hadis ) – muncul di Indonesia sekitar tahun 1980-an dengan nama Kelompok Qur’ani ( pengikut Qur’an ). Fatwa MUI tentang ajaran yang menolak hadith dikeluarkan pada tahun 1983.

2) Ajaran sesat Isa Bugis – beliau berasal dari Kota Bhakti, Aceh Pidie.

3) Darul Arqam – asal Malaysia dan pernah diharamkan pada tahun 15 Ogos 1994.

4) Gerakan Lembaga Kerasulan – dipimpin oleh Aceng Syaifudin dengan misi mendirikan negara Islam Indonesia versi mereka dan mengakui Rasul tetap diutus sampai Qiamat.

5) Negara Islam Indonesia Komandan Wilayah IX dan Ma’ahad Al-Zaytun – banyak kerosakan aqidah dilakukan oleh mereka dan penyimpangan dalam bidang syariah. Antara pimpinan di Ma’ahad Al-Zaytun adalah Abu Toto As-Sheikh AS Panji Gumilang.

6) Gerakan Ahmadiyyah – didirikan oleh Mirza Ghulam Ahmad Qadiyani di India yang mengaku sebagai Nabi. Masuk ke Indonesia pada tahun 1935.

7) Baha’i atau Baha’iyah – ajaran yang menggabung semua agama iaitu Yahudi, Kristian, Islam dan lain-lain. Asal dari Syi’ah Itsna ‘Asyariyah ( Syi’ah Imamiyah yang berkembang di Iran ). Pendirinya adalah Mirza Ali Muhammad As-Syirazi.

8) Lembaga Dakwah Islam Indonesia ( LDII ) – ditubuhkan oleh Mendiang Nurhasan Ubaidah Lubis yang dahulunya bernama Darul Hadith ( 1951 ). Kemudian ditukar menjadi Islam Jama’ah. Bagi mereka, orang diluar kelompok mereka adalah kafir dan najis.

9) Gerakan Syi’ah – dukungan kuat dari Kedutaan Besar Iran di Jakarta.

10) Lia Aminuddin dan Agama Salamullah – wanita bernama Lia Aminudin, 51 tahun ini mengaku Jibril selalu turun menemuinya dan menyampaikan wahyu. Agamanya adalah Salamullah.

11) Jaringan Islam Liberal ( JIL ) – sekarang dipimpin oleh Ulil Abshar Abdalla. Pemikiran aneh-aneh dari orang seperti Nurcholis Majid dan Harun Nasution dijadikan bahan kokurikulum di hampir semua IAIN dan UIN Indonesia hari ini.

Sekadar pengenalan ringkas untuk pembaca yang penulis kutip dari buku Aliran dan Paham Sesat di Indonesia karya Ust Hartono Ahmad Jaiz ( penulis buku: Ada Pemurtadan di IAIN ).

Dicatat oleh Muhammad Fadhlullah

 
Tinggalkan komen

Posted by di 31 Disember 2009 in BERITA DUNIA

 

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: