RSS

Antara Dua Darjat ????

28 Feb


Berubah mih enti kitai enti ka meda bansa Dayak mansang, maju sereta mujur dalam semua bidang sereta pengawa. Bansa bukai udah jauh ninggal ka kitai. Bansa kitai majak belaya, majak kapapas ka bansa diri, majak merinsa, majak nadai tanah, majak pecah-belah sereta majak carut. Enti kitai ka mansang baka bansa bukai, berunding mih kitai kaban enggau manah sereta beserakup mih kitai ari saritu. Enti enda diatu, Kemaya? Enti ukai kitai, Sapa?
Enti enggai berubah, Berubah sigi enda datai ngagai kitai?
“Kuman di seberang lautan nampak, Gajah di depan mata buat-buat tak nampak”

Ketika Menteri Sarawak, Taib Mahmud dan Kroni pembalakannya mahu mengeluarkan masyarakat Rumah Panjang dari Tanah Adat mereka, Taib dan Kroninya akan menjanjikan perkara yang sama.Mereka menjanjikan akan membawa kemajuan dan pembangunan buat masyarakat Rumah Panjang itu yang kebanyakkannya tidak menerima sebarang pampas an dari pengambil-alihan Tanah Adat milik mereka itu
Dan yang menerima pampasan pula nilainya pula amat kecil dan hanya cukup buat membeli beras jika dibandingkan dengan kayu yang berharga dan tanah milik mereka itu.

Namun begitu mereka gembira kerana telah dijanjikan oleh Taib Mahmud bahawa kehidupan mereka akan diubah mereka akan dibawa ke dalam dunia moden yang memiliki prasarana jalanraya, bekalan air bersih, bekalan elektrik, Sekolah, Rumah Sakit, Institusi Pengajian Tinggi dan juga pekerjaan.

Tetapi kini 30 tahun telah berlalu, apa yang kita saksikan? Umum tahu bahawa Taib dan Kroninya telah menebang Satu setengah juta Kilometer persegi kayu-kayu balak dari hutan yang menjadi tanah adat masyarakat pribumi di Sarawak yang berharga berbillion dollar US.Biarpun hutan-hutan ini telah disahkan oleh Mahkamah sebagai hak masyarakat pribumi.. tetapi.. apa yang jelas sekarang ialah masyarakat pribumi yang memiliki kekayaan hutan itu sekarang lebih miskin dari dulu..

Kemana perginya kekayaan yang sepatutnya menjadi milik mereka itu??

http://pas-miri.blogspot.com/

 
Tinggalkan komen

Posted by di 28 Februari 2011 in Berita Sabah Serawak, PRK SIBU

 

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: