RSS

Seburuk-buruk DAP, sebaik-baik Umno…

10 Mar

MEMANG tidak sukar diakui jika dikatakan PAS dan DAP tidak mungkin bersatu. Mana mungkin parti yang mempertegaskan cita-cita menubuhkan Negara Islam mampu seiringan dengan parti berideologi sosialis demokratik?Kedua-dua parti itu ibarat berada di dua penjuru yang saling bertentangan.

Rekod-rekod lampau yang menyaksikan hubungan tegang, termasuk aksi berbalas serangan antara para pemimpin dua parti pembangkang itu mengukuhkan tanggapan sebegitu.

BN pula agak berjaya memanipulasi perbezaan ini. Hakikat bahawa PAS dan DAP saling bergantung harap kepada sokongan dua kelompok pengundi berbeza kaum dan agama memudahkan kerjakerja jahat BN.

Apabila berdepan orang Cina sebagai pangkalan kekuatan DAP, mereka diberikan gambaran buruk tentang PAS. Kaum itu ditakutkan dengan agenda Islam diperjuangkan parti itu.

Kononnya jika PAS mentadbir negara, dasar Islam dijunjungnya akan menyebabkan orang Cina teraniaya dan sengsara. Juara menyuburkan persepsi negatif sebegini di kalangan masyarakat Cina adalah MCA.

Tatkala berdepan orang Melayu selaku teras sokongan PAS, BN melontarkan pula cerita menakutkan mengenai DAP. Parti itu dilabelkan anti-Islam, ekstremis Cina dan anti- Melayu. Kerja-kerja memfitnah dan menyemarakkan kebencian terhadap DAP di kalangan orang Melayu ini dijuarai Umno.

Sebagai konklusi, isu hubungan akrab PAS-DAP diputarbelitkan sebagai bukti kedua-dua parti itu telah menggadai prinsip perjuangan demi mencari kuasa politik. Mengapa PAS mesti ditolak? Umno memperbodohkan orang Melayu kononnya PAS alat DAP.

Mengapa DAP tidak boleh dipercayai? MCA mengelirukan orang Cina kononnya DAP sudah mengikut telunjuk PAS.

Antara yang sering dipetik dan diulangsebut BN ialah kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh, yang mencabar PAS melangkah mayatnya sebelum menubuhkan Negara Islam.

Namun, apakah adil menjadikan kenyataan itu sandaran memburukkan imej DAP selama-lamanya?

Pertama, para pemimpin DAP adalah manusia biasa yang mampu berubah pemikiran dan pendirian. Karpal sendiri sudah menunjukkan perubahan sikap amat ketara.

Hujah “langkah mayat saya dulu” itu sudah tidak relevan dan termansuh dengan sendirinya apabila baru-baru ini beliau mengisytiharkan pendirian merasionalkan agenda PAS menegakkan Negara Islam.

Harus diakui sebelum ini komen DAP mengenai Islam ekoran kejahilan mereka tentang Islam. Ia tidak berpeluang mengenali PAS secara lebih dekat dan mendalami Islam dengan minda terbuka.

Sebaliknya, baru tidak sampai sepenggal menjalin hubungan akrab dengan PAS, nada cakap pemimpin DAP mengenai Islam sudah banyak berubah. Contoh ekstrem, apabila memerintah Pulau Pinang, ketua kerajaannya secara terbuka menyatakan hasrat mencontohi Khalifah Umar Abdul Aziz.

Biarpun ada pihak mempertikai sejauh mana realistik hasrat itu, sekurang-kurang pemimpin Cina bukan Islam itu sudah tertarik dengan model pemerintahan Islam.

Sedangkan Umno yang mengaku Islam dan telah berpeluang memerintah negara lebih separuh membuktikan sebaliknya.

Umno ternyata gagal memahamkan rakan baiknya untuk lebih bertoleransi. MCA tergamak berdemonstrasi di depan ibu pejabat PAS menentang pelaksanaan hukum Islam. Presiden MCA juga mengaitkan Islam dengan kemunduran negara.

Ketiga, jangan lupa rekod buruk Umno sendiri terhadap Islam. Umno bertegas tidak mahu hudud dilaksanakan. Ia menggunakan kuasanya di kerajaan Pusat menghalang usaha itu. Bahkan bekas perdana menteri pernah memberi amaran kepada Kelantan dipimpin PAS agar tidak menerukan hasrat itu. Ertinya, sebaik-baik Umno (betulkah?), para pemimpin parti itulah juga yang paling kerap mempersenda hukum Allah. Bukankah seorang Presiden Umno pernah menyebut “daripada kita guna batu untuk merejam orang berzina, lebih baik kita gunakan untuk buat jalan raya?”abad masih gagal berbuat demikian.

Kedua, parti yang lebih lantang sejak dulu dan bertambah lantang mutakhir ini menentang pelaksanaan Islam bukannya DAP, tetapi MCA selaku rakan akrab Umno.

Justeru, sayogia ditanya Umno yang kononnya pembela dan penegak Islam di negara ini, apakah ia melakukan sesuatu untuk mengubah persepsi amat negatif di kalangan rakan bukan Islam BN terhadap Islam? Maaf cakap, keceloparan para pemimpin MCA yang kebelakangan ini semakin lantang menghina dan membuktikan sebaliknya.

Umno ternyata gagal memahamkan rakan baiknya untuk lebih bertoleransi. MCA tergamak berdemonstrasi di depan ibu pejabat PAS menentang pelaksanaan hukum Islam. Presiden MCA juga mengaitkan Islam dengan kemunduran negara.

Ketiga, jangan lupa rekod buruk Umno sendiri terhadap Islam. Umno bertegas tidak mahu hudud dilaksanakan. Ia menggunakan kuasanya di kerajaan Pusat menghalang usaha itu. Bahkan bekas perdana menteri pernah memberi amaran kepada Kelantan dipimpin PAS agar tidak menerukan hasrat itu.

Ertinya, sebaik-baik Umno (betulkah?), para pemimpin parti itulah juga yang paling kerap mempersenda hukum Allah. Bukankah seorang Presiden Umno pernah menyebut “daripada kita guna batu untuk merejam orang berzina, lebih baik kita gunakanErtinya, sebaik-baik Umno (betulkah?), para pemimpin parti itulah juga yang paling kerap mempersenda hukum Allah. Bukankah seorang Presiden Umno pernah menyebut “daripada kita guna batu untuk merejam orang berzina, lebih baik kita gunakan untuk buat jalan raya?”

Pemimpin sama juga membidas kecaman umat Islam terhadap tabiatnya yang suka meminum arak. Antara reaksinya, “apa salahnya jika hanya seteguk (bir)?.”

Pemimpin Umno selepas itu turut menyerang hukum Allah. Antara katanya yang masyhur, “jika dilaksanakan hukum potong tangan (hudud), nescaya akan busuklah Sungai Kelantan.”

Jangan lupa juga, seburukburuk DAP, bukan parti itu yang meruntuhkan masjid di Terengganu dan menyondol beberapa surau di serata negara.

Bukan juga pemimpin parti itu yang bertanggungjawab menyuburkan budaya hidup yang menyimpang dari ajaran agama dalam masyarakat negara ini.

Bukan DAP yang menolak mentah-mentah garis panduan hiburan dikeluarkan Jakim, meluluskan lesen arak dan judi, mencadangkan hab hibu- ran demi mempertingkat eko- nomi, menyuburkan budaya rasuah dalam pemerintahan dan masyarakat, membazirkan wang rakyat dan berbagai lagi. Sebaik-baik Umno, itulah kerja “baik”nya terhadap Islam dan negara!

 
Tinggalkan komen

Posted by di 10 Mac 2011 in PENDAPAT, POLITIK

 

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: