RSS

Fasa fasa perlaksanaan hudud versi Yidin.

25 Dec

Oleh: senik

Assalamualaikum,,..

Lanjutan kepada artikal, Muhyuddin merapu di Kuala Terengganu, penulis tertarik untuk memperkatakan lebih lanjut kata kata atau lebih tepat pembohongan Yidin berkaitan isu hudud dan fasa fasa perlaksanaannya.

Pertamanya, inilah kali pertama penulis dengar pemimpin atasan UMNO bercakap mahu melaksanakan hudud, selepas lebih 50 tahun memerintah. Keduanya kenyataan ini muncul selepas berbulan bulan atau mungkin juga setahun, Yidin mengatakan suasana dalam negara tidak kondusif untuk perlaksanaan hudud di mana ditakuti perlaksanaannya mungkin menyebabkan ketidakadilan, tidak langsung disentuh mengenai fasa fasa yang diusahakan kerajaan untuk mengujudkan suasana kondusif untuk hudud.

Lebih mendalam, timbul persoalan apakah hudud perlu fasa fasa yang disebut Yidin? Bukankah hudud itu mikil ALLAH, dari ALLAH dan tugas orang orang Islam yang diberi amanat untuk memerintah negara ialah melaksanakannya tanpa bantahan atau mengolah semula perintah itu? Lagipun ALLAH turut memberi jaminan akan menjaga negara dari huru hara sekiranya hudud dilaksanakan. Jadi siapa yang beri hak kepada Yidin untuk mengolah semula perlaksanaan hudud sehingga perlukan fasa fasa tertentu untuk memberi kefahaman kepada rakyat?

Yidin tidak menyebut tarbiyah menyeluruh mengenai Islam di mana hudud menjadi sebahagian daripadanya. Yidin juga tidak menyentuh tentang usaha yang pernah dibuat oleh Ust Syamsuri Ahmad satu ketika dulu mensyarahkan kitab hudud tulisan ulamak jawi yang kemudiannya ditangkap di bawah ISA dan kitab itu dirampas. Yidin langsung tidak menyebut tentang usaha UAI yang memberi syarahan dan ceramah serta menjawab persoalan yang ditanyakan kepadanya mencakupi seluruh aspek kehidupan. Kehidupan yang berpandukan syariat, kehidupan yang berlandaskan carahidup berugama. carahidup Islam.

Apakah Yidin ingat dengan menyebut fasa fasa perlaksanaan hudud ini, umat sudah patut menerimanya seolah olah umat ramai tidak faham apa erti ugama, apa erti hidup bersyariat. Ini bermakna perjuangan PAS, satu satunya jemaah Islam yang lengkap bukan sahaja mahu melaksanakan hudud tetapi lebih tepat untuk melaksanakan carahidup bersyariat, carahidup berugama, carahidup Islam.

Di sinilah duduknya kebebalan dan pembohongan Yidin, menekankan kejayaan kerajaan UMNO dalam membela ugama dengan menggunakan kayu ukur pembinaan masjid, menganjurkan pertandingan membaca quran peringkat dunia sehingga ada negara yang mahu mencontohi Malaysia. itu kebanggaan Yidin yang mahu disokong oleh rakyat.

Yidin tersilap kerana mengatakan dakwaan UMNO membela ugama di negeri yang majoritinya berugama Islam dan negeri kelahiran UAI. Pengajaran UAI yang sekarang sampai ke seluruh semenanjung sudah lama disampaikan kepada rakyat Terengganu dan ramai yang memahaminya secara jelas bahawa kehidupan ini adalah untuk mardhotillah bukan untuk dipuji oleh makhluk atau mencari kemewahan dengan menjadi ikan haruan tasik yang berlegar di sekeliling jerung.

Bertanding dalam pilihanraya bukan untuk merompak harta rakyat tetapi untuk menawarkan diri demi menjaga ugama ALLAH. Sebaliknya, Yidin sendiri terlibat dengan beberapa kes rompakan seperti kes NFC serta mr 10 % ketika menjadi MB Johor dulu. Makna kata, tak ada seorangpun pemimpin dan wakil rakyat UMNO dan BN boleh dianggap benar benar bersih dari penyelewengan yang ditegah ugama. Jadi di mana betulnya dakwaan Yidin tentang pembangunan umah yang UMNO bina? Dan apakah rompakan harta rakyat menjadi sebahagian fasa fasa pelaksanaan hudud?

Yidin jelas berbohong ketika mengatakan fasa fasa perlaksanaan hudud yang tidak pernah disebut serta tidak pernah dimulakan usahanya sebelum ini. Lagipun kalau betullah ada fasa fasa perlaksanan hudud, panduan siapakah yang Yidin dan kerajaan UMNO ikut? Panduan ulamak manakah yang digunapakai?

Setakat ini tidak ada, malah tidak pernah disebut dalam parlimen atau mana mana DUN kecuali perbincangan hudud yang pernah kedengaran di DUN Kelantan dan Terengganu. Sebaliknya Yidin mengulangi kata kata bossnya bahawa hudud ini hudud PAS. Sekali lagi Yidin tidak sedar dia berbohong di tempat yang salah. Salah Kerana Terengganu sudahpun meluluskan undang undang hudud, qisas dan takzil. Undang undang ini dluluskan ketika PAS menjadi kerajaan dan sudah ditandatangani oleh Sultan tetapi masih belum dilaksanakan sehingga hari ini oleh kerajaan yang mengambil alih dari PAS ia itu UMNO. Apakah Yidin kata ini hudud PAS? Kalau hudud PAS kenapa kerajaan UMNO tidak membatalkannya? Sedangkan UMNO punya suara yang cukup untuk berbuat demikian.

Sebaliknya tidak melaksanakan undang undang yang sudah dilulus dan ditandatangani oleh Sultan amat bertentangan dengan peraturan urustadbir negeri serta menderhakai Sultan. Malah undang undang syariat yang digunapakai di Terengganu sekarang ialah undang undang yang terbatal dan lapuk. Kenapa Yidin tidak menyentuh pasal itu?

Sebab Yidin berbohong, orang berbohong akan sentiasa cuba mengelak dari mempekatakan sesuatu yang tidak mampu diputarbelitnya sebaliknya akan sentiasa menyembunyikan fakta seperti banyak boleh dilihat di blog pencacai. Yidinpun setaraf pencacai, jadi kalau Yidin jadi PM nanti, maka terciptalah rekod baru untuk Malaysia kerana memilik seorang PM dari kumpulan pencacai!”

 
1 Komen

Posted by di 25 Disember 2012 in PENDAPAT

 

One response to “Fasa fasa perlaksanaan hudud versi Yidin.

  1. anuantik

    26 Disember 2012 at 6:54 AM

    Yang sesat bersungguh2 mahu menyesatkan yang lain. Ya Allah, pimpinlah hambaMu ini ke jalan yg benar.

     

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: